søndag den 10. januar 2010

Stemmeret

Jeg er lige fyldt atten
så nu er jeg myndig
og har stemmeret
og ret til at hæve min stemme
og ret til at drikke mig plørefuld i Irish Cofee og fadøl og
have sex med tilfældige mænd jeg møder på gaden
og ret til at få voxenløn
og bistandshjælp
og ret til at være med i en fagforening
og komme i fængsel og få bøder
og kørekort
og ret til at få børn og hus og mand og bil
og hver eftermiddag gå tur med hunden
eller bare ret til at gå i hundende
og ret til at låne 40.000 kroner på mit glatte ansigt
af en tilfældig anden attenårig der betjener mig i Bilka
og ret til at købe en fladskærm
og smadre den med et par lyserøde stiletter
i et vredesudbrud over en eller anden ekskæreste
og ret til at købe en lejlighed
og lade den blive oversvømmet i vasketøj
og ret til at købe nyt tøj fordi jeg ikke gider vaske det andet
for de penge jeg har ret til at få af staten i SU
og ret til at forsøge at gennemskue dansk politik
og ret til at stemme på hvem end jeg mener er den bedste
eller bare den der uddeler de bedste rundstykker på stationen
en tilfældig torsdag morgen
hvor det regner særlig meget

og jeg er nu atten år gammel
og er kun netop begyndt i 1.G
og jeg kan stadig ikke klokken
eller stave til promillegrænse uden at tænke mig om
og jeg er lige fyldt atten
og har ret til alt muligt
og jeg er atten år gammel
og 170 cm høj

og jeg bliver aldrig nogen sinde så stor
at jeg ikke skal bruge en stol
for at tage bøtten med kakaopulver ned
fra den øverste hylde i køkkenet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar